kaszka ryżowa

Kaszki zbożowe stanowią przejściowy pokarm na etapie rozszerzania diety niemowlęcia – a wszystko to dzięki swojej specyficznej konsystencji. Tak więc pomagają maluszkowi w przejściu od diety płynnej bazującej na mleku do pokarmów o konsystencji stałej. Kaszki dla niemowląt to istotny element diety dziecka w pierwszym roku życia, zwłaszcza rekomendowane są na posiłek poranny.

Kaszka dla niemowląt – ogólna charakterystyka

Kaszki zbożowe dla niemowląt to bardzo ważny element zbilansowanej diety niemowlęcia. Dostarczają one niezbędnej energii w postaci kwasów tłuszczowych oraz węglowodanów złożonych do procesów wzrastania i właściwego rozwoju mózgu dziecka. Dodatkowo są one źródłem składników mineralnych m.in. wapnia, żelaza, cynku, jodu oraz witamin z grupy B, Witaminy C, a i D. Często kaszki są wzbogacone o wybrane składniki odżywcze, czego celem jest zadbanie o odpowiednią podaż wszystkich niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka składników oraz zapewnienie powtarzalnego składu jakościowego wraz z codzienną dietą i na każdym etapie jego życia.

Wśród kaszek dla niemowląt wyróżnia się te ze zbóż glutenowych oraz te ze zbóż nieglutenowych.. Te pierwsze powstają z pszenicy, jęczmienia, orkiszu, żyta lub owsa, natomiast bezglutenowe wykonane są na bazie prosa (jaglane), gryki, ryżu oraz kukurydzy. Podstawowym składnikiem kaszek zbożowych jest mąka powstała ze zmielenia ziaren danego zboża. Każda z kaszek dostarcza innych wartości odżywczych w różnych proporcjach, a więc warto wybrać kaszki oparte w składzie o różne zboża, tak aby dieta dziecka była urozmaicona. Dla dzieci z alergią na gluten opracowano kaszki ze zbóż bezglutenowych, jednak ich podawanie nie jest rekomendowane jedynie dzieciom ze stwierdzoną alergią, ale także tym które tolerują alergeny z żywności.

Kaszki zawierają całkowicie skleikowaną skrobię (składnik zbóż), dzięki czemu nie jest konieczne ich gotowanie, a jedynie dodanie do nich mleka lub wody w celu uzyskania właściwej konsystencji – odpowiedniej do spożycia przez niemowlę. Warto zauważyć, aby skład kaszki nie zawierał cukru, maltodekstryny oraz innych sztucznych substancji aromatyczno-zapachowych, a oparty był wyłącznie na naturalnych składnikach. Chcąc poprawić walory smakowe kaszki zbożowej, zaleca się dodać do niej wybrane świeże owoce lub mus owocowy. Nie zaleca się dodawać takich produktów jak cukier, dżem czy syrop.

Kaszka ryżowa, jaglana i kukurydziana – czym się różnią?

Kasza jaglana to łatwostrawny produkt zbożowy o wysokiej zawartości węglowodanów i białka roślinnego. Zawiera krzemionkę, która wywiera korzystny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci. Ponadto cechuje się zasadowym potencjałem, ponieważ dostarcza większej ilości pierwiastków o charakterze zasadowym niż kwasowym. Kasza jaglana to dobre źródło m.in. żelaza, fosfory, wapnia i potasu oraz witamin z grupy B.

Kasza kukurydziana powstała ze zboża bezglutenowego, jest mniej zasobna w białko niż kasza jaglana, natomiast zawiera większej ilości błonnika pokarmowego i węglowodanów. Dostarcza również cynk, fosfor, potas, żelazo i magnez oraz witaminy z grupy B.

Kaszka ryżowa dostarcza podobnej ilości węglowodanów i białka roślinnego, co kaszka kukurydziana i jednocześnie trzykrotnie mniej tłuszczu. Jej delikatny smak sprawia, iż doskonale komponuje się z musami owocowymi. Dodatkowo jest lekkostrawna i zalecana szczególnie w okresie biegunek. Pod względem zawartości witamin oraz składników mineralnych, kaszka ryżowa jest w nie najmniej zasobna. Warto jednak zauważyć, iż dostarcza potas, cynk i fosfor oraz niewielką ilość jodu.